„Czyste Powietrze” – wniosek – jak złożyć i co warto wiedzieć?
Jak informuje ministerstwo Klimatu i Środowiska, od początku trwania programu, do początku roku 2023 w ramach programu złożone zostało ponad pół miliona wniosków!!
Jak informuje ministerstwo Klimatu i Środowiska, od początku trwania programu, do początku roku 2023 w ramach programu złożone zostało ponad pół miliona wniosków!!
“Czyste Powietrze” to ogólnopolski program, który działa już od 2018 roku. Ma on na celu znaczną eliminację smogu w powietrze, poprzez oferowane dotacje na działania mające poprawić efektywność energetyczną budynków domów jednorodzinnych oraz na wymianę przestarzałych źródeł ciepła. Jak informuje ministerstwo Klimatu i Środowiska, od początku trwania programu, do początku roku 2023 w ramach programu złożone zostało ponad pół miliona wniosków!!
Na co można otrzymać dotację w ramach programu?
– wymiana starego pieca – kotła na paliwo stałe (węgiel, drewno) – na ekologiczne źródło ciepła (np. pompa ciepła);
– montaż wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła;
– montaż instalacji CO i CWU;
– ocieplenie ścian, stropu, podłogi;
– wymianę okien, drzwi, bramy garażowej.
– wykonanie mikroinstalacji fotowoltaicznej;
– audyt energetyczny.
O szczegółach programu i kwotach dofinansować informowaliśmy już w artykule: Program „Czyste Powietrze” 2023
Gdzie i jak można złożyć wniosek o dofinansowanie?
Wniosek należy złożyć do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który działa na terenie województwa, w którym znajduje się budynek, którego dotyczy objęte dofinansowaniem przedsięwzięcie.
Aktualnie obowiązujący formularz wniosku wraz z załącznikami oraz instrukcją jego wypełniania dostępne są:
– w serwisie „gov.pl”
– w systemie Generator Wniosków o Dofinansowanie (GWD), po utworzeniu konta i zalogowaniu się na stronie internetowej pod adresem https://gwd.nfosigw.gov.pl.
– na stronach wfosigw – która pomaga poprawnie wypełnić wniosek.
Formularz wniosku mieści się w Generatorze Wniosków o Dofinansowanie – niezbędne jest aby wniosek wypisać w systemie GWD.
Wnioski o dofinansowanie można składać poprzez:
– serwis „gov.pl” wykorzystując system GWD – wniosek wypełniamy na stronie wskazanej w tym serwisie i zatwierdzamy go podpisem elektronicznym albo zaufanym, a wniosek zostaje przesłany automatycznie za pośrednictwem wskazanego serwisu do właściwego wfośigw. Załączniki do wniosku należy dołączyć w formie elektronicznej wraz z wymaganymi podpisami (mogą być w formie skanu).
– stronę internetową partnera Programu – którego nazwa jest umieszczona na Liście Partnerów API opublikowanej na stronie internetowej https://czystepowietrze.gov.pl/. W celu złożenia wniosku za pośrednictwem strony internetowej partnera Programu, wypełniamy wniosek na tej stronie zgodnie z instrukcją Programu. Następnie, po automatycznym przekierowaniu i zalogowaniu do systemu GWD – tak jak poprzednim przypadku, podpisujemy wniosek kwalifikowanym podpisem elektronicznym/zaufanym oraz wysyłamy wniosek (wraz z załącznikami) automatycznie za pośrednictwem wskazanego systemu do właściwego wfośigw.
– bezpośrednio poprzez system GWD:
1. W celu złożenia wniosku bezpośrednio w systemie GWD należy założyć konto w systemie (ttps://gwd.nfosigw.gov.p), po zalogowaniu wypełniamy wniosek w systemie, podpisujemy kwalifikowanym podpisem elektronicznym/zaufanym, dalej wniosek przesyłany jest automatycznie za pośrednictwem wskazanego serwisu do właściwego wfośigw. Konieczne jest dołączenie załączników do wniosku w formie elektronicznej (skany z wymaganymi podpisami lub załączniki z wymaganymi podpisami elektronicznymi).
2. Wniosek składany w postaci papierowej – jeśli nie dysponujemy podpisem elektronicznym, po wypełnieniu wniosku w GWD, zatwierdzamy wniosek w systemie aż do uzyskania statusu wniosku „oczekuje na złożenie” (wniosek z komunikatem “wydruk roboczy” nie zostanie rozpatrzony), następnie wniosek ten należy wydrukować, podpisać go swoim odręcznym podpisem i dostarczyć w postaci papierowej wraz z podpisanymi załącznikami w postaci papierowej do właściwego wfośigw.
Jakie dokumenty należy przygotować, aby ubiegać się o dofinansowanie z programu?
– Dane do logowania do profilu zaufanego.
– Ostatnią rozliczoną deklarację PIT.
– W przypadku ubiegania się o podwyższone/najwyższe dofinansowanie – zaświadczenie o wysokości dochodu na jednego mieszkańca budynku.
– Wypis z Księgi wieczystej, lub w przypadku jej braku, potwierdzenie jego własności np. akt notarialny.
– Jeśli budynek jest współwłasnością – zgoda współwłaścicieli na realizację zakresu umowy przedsięwzięcia.
– Jeśli małżeństwo nie posiada rozdzielności majątkowej – zgoda współmałżonka na realizację zakresu umowy przedsięwzięcia.
– Jeśli ubiegamy się o dotację z prefinansowaniem – umowa z Wykonawcą.
– W przypadku zakończenia prac objętych zakresem umowy przedsięwzięcia – protokół odbioru wypisany przez Wykonawcę.
Wnioski o dofinansowanie można składać do dnia 30 czerwca 2027 roku.
Co dodatkowo powinniśmy wiedzieć przed złożeniem wniosku?
– Faktura na którekolwiek z przedsięwzięć objętych wnioskiem o dotację musi być wystawiona na osobę uprawnioną do złożenia wniosku (właściciela domu).
– Dofinansowaniem z programu objęte są już wybudowane domy jednorodzinne. Dotacja nie obejmuje domów wielorodzinnych lub tych w trakcie budowy.
– Program nie przewiduje dofinansowania na wymianę źródła ciepła na taki zasilany węglem w jakiejkolwiek postaci – również ekogroszkiem. Nie obejmuje on również finasowania zakupy i montażu kominów.
– jeśli wymieniamy stary piec na nowe źródło ciepła, stary “kopciuch” musi zostać zezłomowany, co należy potwierdzić protokołem odbioru wystawionym imiennie na wnioskodawcę.
– dotacja na mikroinstalację fotowoltaiczną obejmuje instalację o mocy w zakresie od 2 do 10 kW.
– dotację z programu można łączyć z ulgą termomodernizacyjną, jednak uldze podlega kwota przeznaczona na inwestycje nie objęta dotacją Czystego Powietrza.
Źrodło: https://czystepowietrze.gov.pl/
Zainteresowany? Skontaktuj się z Nami! Nic nie tracisz, a możesz zyskać wiele!